. نگهداری از سمپاش فرقونی
1401/03/21 ساعت 14:52:55

نکات نگهداری از سمپاش فرقونی

چگونه عمر سمپاش فرغونی را افزایش دهیم؟

 سمپاش‌های فرغونی از جمله سمپاش‌های موتوری به حساب می‌آیند که نیرو و گشتاور موتور توسط فولی تسمه به پمپ منتقل می‌گردد .
 در سمپاش‌های فرغونی از موتور های بنزینی و الکتریکی استفاده می‌شود .
در سمپاش‌هایی که موتور بنزینی دارند، برای افزایش عمر پمپ باید به جنس و زمان تعویض روغن توجه ویژه ای شود .
در این مدل موتور ها، نیم لیتر یا cc۵۵۰ روغن ۴۰ یا روغن دستی اتومات میتوانید استفاده کنید که هر ۶  تا ۸ ساعت باید تعویض شود
 در مورد بنزین و باک موتورهای فوق باید به این نکته توجه کنید که همیشه بعد از استفاده از آن و در زمان کنار گذاشتن سمپاش
سعی کنید سوخت داخل باک پر باشد چون فضای خالی داخل آن ایجاد رطوبت می کند و این رطوبت باعث زنگ زدگی
دیوار داخلی باک می‌شود و به مرور این جرم های دیواره وارد کاربراتور می‌شوند و سبب عملکرد نا مناسب موتور می‌گردد.
 
برای افزایش عمر کاربراتور موتور ها بعد از استفاده، بنزین داخل استکانی و کاربراتور را خالی کنید تا رسوبات بنزین باعث مشکلاتی در پمپ نشود .
 
در زمان هندل زدن در موتورهای بنزینی سمپاش باید به این نکته توجه کنید که عموما با کشیدن سیم هندل خلاصی وجود دارد تا سیم به خورشیدی موتور درگیر شود .
 در نتیجه همیشه باید ابتدا آرام سیم را کشیده تا خلاصی سیم و هندل از بین رفته و بعد اقدام به هندل زدن نماییم . در غیر این صورت با کشیدن یکباره سیم به خورشیدی هندل ضربه وارد خواهد شد .
 
عموما در صورت نبود مشکل در این موتور ها با یکبار یا نهایتا سه بار هندل زدن موتور روشن می‌شود؛ در غیر این صورت سوخت را مستقیم داخل موتور بریزید و یا شمع موتور را چک کنید .
 

افزایش عمر پمپ چینی

 پمپ های چینی یا پیستونی سمپاش یکی از رایج ترین پمپ های موجود در بازار ایران می‌باشد که با توجه به نکات ذیل می‌توان عمر آن ها را به مراتب بالاتر برد
 لطفا به نکات ذیل توجه نمایید .
 1 – برای روغن کاری پمپ ( پمپ 45 لیتر چین ) از 1.2 لیتر واسکازین 140 استفاده نمایید و هر 2000 ساعت کار پمپ  واسکازین را تعویض نمایید . (برای کارهای شخصی حدودا هر ۲ یا ۳ سال)
 2 – مهمترین نکته برای نگهداری پمپ های پیستونی گریس کاری بخش پیستون های این گونه پمپ ها می‌باشد که برای این کار سه عدد گیریس خور روی پمپ ها وجود دارد که همیشه باید داخل آنها گیریس وجود داشته باشد و بعد از هر چند صد لیتر سمپاشی این گیریس خور ها را چرخانده تا گیریس وارد مجرای سیلندر و پیستون شود .
 
3 - قبل از روشن کردن موتور و زدن هندل حتما اهرم شیر فشارشکن را بالا ببرید، و بعد از پایین آوردن اهرم ، سمپاشی را شروع کنید ، بعد از اتمام سمپاشی و قبل از خاموش کردن موتور اهرم شیرفشارشکن را بالا بیاورید چرا که این کار باعث میشود که فشار روی پمپ نباشد
باید توجه کنید که پمپ ۴۵ بار بدنه ضعیفی دارهد و موقع باز و بسته کردن شلنگ احتیاط کنید که شیر نشکند
4 -  فولی پمپ باید در راستای فولی موتور باشد در غیر این صورت تسمه فولی در حین کار کردن داغ خواهد شد .
 
5 - بعد اتمام سمپاشی حتما داخل مخزن آب بریزید که موتور، پمپ، مخزن و لانس شستشو بشود، سم باقیمانده باعث خرابی قطعات میشود